Det alla forskare och läkare är överens om är att det är riktigt bra med motion. Hela kroppen mår bättre och fysisk aktivitet motverkar både nedstämdhet, olika sjukdomar och depression. Motion får oss att öka vår livslängd och håller humöret uppe under de mörkare höst och vintermånaderna då det annars är lätt att bli deprimerad av bristen på ljus.

Starka muskler kan hjälpa kroppen att motverka åldrandet samtidigt som det hindrar skelettet från att brytas ned i förtid. Ett stillasittande liv är betydligt skadligare än de flesta förstår. Om inte muskler, leder och skelett utsätts för den belastning som motion och träning ger kan risken för benskörhet öka och kroppens ämnesomsättning drabbas negativt.

Det är inte bara kroppen som mår bra av rörelse utan även hjärnan. När kroppen och hjärnans välbefinnande ökar upplever många dessutom att sinnet får ro. Människan överlag mår bra av att vistas i naturen och här finns det utrymme för alla möjliga sorters aktiviteter i den friska luften. Träning behöver inte kosta mer än tiden du lägger ner på att knyta träningsskorna och klä dig efter väder. En rask skogspromenad med musik i hörlurarna ger tillbaka tusenfalt av den energi den fysiska aktiviteten kräver.

När det gäller rörelse och hälsa behöver det inte vara så komplicerat. Många bygger oöverstigliga mentala hinder där de ser enorma utgifter och eftergifter framför sig när det i själva verket handlar om att investera för framtiden. Här kan en personlig tränare förstå den individuella situationen och föreslå träningsformer som kan utmana fantasin och utplåna mentala blockeringar.

Glädje och motion går hand i hand. Om man förställer sig att fysisk aktivitet, träning och regelbunden rörelse är tråkigt har man stängt en dörr istället för att öppna en annan. Träning ensam kan upplevas som tråkig och då kan det vara en god idé att söka sig till träningsformer i grupp eller helt enkelt promenera med en vän. Numera kan man dessutom familjeträna på en hel del träningscenter.